فیلم
شناسه پست: 3083
بازدید: 332

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

با وجود شباهت ویدئوآرت با فیلم اما فیلم نیست.

یکی از تفاوت های میان ویدئوآرت و فیلم این است

که ویدئوآرت مجبور است که به خیلی از قرارداد های موجود

در فیلم های سینمایی اعتماد نکند و آنها را کنار بگذارد.

در ویدئوآرت معمولا بازیگر استخدام نمی شود ممکن است دیالوگی وجود نداشته باشد

ممکن است که داستانی در آن تشخیص داده نشود

و یا حتی یک برنامه از پیش تایین شده ای نباشد

و یا همچون فیلم های سینمایی و انیمیشن ها سرگرم کننده و مفرح نباشد

اما می توان گفت زیر مجموعه ای تعریف نشده و حتی ممکن است

درهم و برهم از آن باشد. همانطور که یک فیلم کوتاه می تواند اینچنین باشد واین امتیاز مهمی است.

شاید ساده ترین و خیلی قابل فهم تعریف کردن این تفاوت در این است که گفته می شود

هدف سینما در پذیرایی بیننده است اما ویدئوآرت نیازی به این کار ندارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

از اواسط قرن بیستم، بسیاری از هنرمندان ازقبیل

نقاشان و مجسمه‌سازان دیگر به خلق آثارشان روی بوم یا استفاده از

ماده‌ای خاص برای نصب بر دیوار گالری‌ها اکتفا نکردند، بلکه آثارشان را اجرا کردند

و به شیوه‌ای نوین نمایش دادند. به بیان دیگر، هنر از سنت و ایستایی و تقدس دست‌وپاگیر خود رهایی یافت

و بالاتر از همۀ این مفاهیم بر صدر نشست. ابزار هنرمندان، برای خلق اثر هنری، بدن خودشان بود

پیکرهایی در شکل‌های مختلف که وقتی نقش‌وطرح یا رنگ می‌گرفتند،

به تندیسی زنده بدل می‌شدند. به‌بیانی، هنر از شکل و فرم موزه‌ای که فقط نظارگر باشد به ساختاری دست یافت

که در آن مخاطبان جای خود را به اجراگران دادند و به‌مثابۀ عناصری که با واکنش خود اجرا را پیش می‌برند، بخشی از خودِ اجرا شدند
پیدایش ویدئوآرت در جنبشی به‌ نام فلوکسوس ریشه دارد.

فلوکسوس جنبشی میان‌رسانه‌ای بود که همۀ رسانه‌ها را درهم آمیخت

شبکه‌ای بین‌المللی از هنرمندان، اعم از آهنگسازان و طراحان، برای ترکیب رسانه‌های مختلف هنری

در ۱۹۶۰، که نوآوری‌های بسیاری را در هنر اجرایی، فیلم و سرانجام ویدئو سبب شد و موجب بازتعریف هنر گردید
ویدئوآرت هیچ ساختار معینی ندارد و هنرمند را به فرم محدود نمی‌کند.

با رجوع به تاریخ ویدئوآرت، از اولین ویدئوآرتیست جون پایک (۱۹۳۲–۲۰۰۶)

تا هنرمندان متأخری چون بیل ویولا (۱۹۵۱ – )، هیچ تعریف مشخصی برای این هنر وجود نداشته است

هر هنرمندی ساختار خود را آفریده است و در سایۀ آن به هنر ویدئویی معنا داده است.

بیل ویولا در یادداشت‌هایش در باب هنر ویدئویی می‌نویسد: «هنر ویدئویی به‌سانِ ذهن است؛ نه نقطۀ آغاز دارد، نه پایان؛ نه جهت دارد و نه محدودۀ زمانی

اما به نظر می‌رسد هنر ویدئویی به‌تنهایی نمی‌تواند هنری مستقل باشد

بدان معنا که نمی‌تواند در ساختار خود مفهومی را شکل دهد و تنها زمانی شکل می‌گیرد که با اجرا

– تأکید می‌کنم با اجرا – کامل شود.

این اجراست که ویدئو را به هنر مبدل می‌کند؛ آن هم زمانی که برای مخاطبان اجرا شود.

این نکته نیز نباید از نظر دور بماند که اکران با اجرا فاصلۀ بسیار دارد؛ یعنی نمی‌توان این دو را برابر دانست.

پس نباید گمان کرد که اگر اثری با پروژکتور بر روی پرده‌ای پخش شود،

می‌توان آن را ویدئوآرت تلقی کرد. تلقی اینچنینی از هنر یعنی مرگ هنر.

در اجرای ویدئوآرت، هنرمند فضایی را خلق می‌کند و در آن فضا ویدئو را به نمایش می‌گذارد یا بهتر است بگوییم نمایان می‌کند

در آفرینش اثری هنری، در قالب ویدئوآرت، توجه به این نکته مهم است

که ویدئو نباید آن تصاویری را که هنرمندان اجرایی، چه مؤلف و چه اجراگران و شرکت‌کنندگان،

آفریده‌اند تکرار کند، بلکه باید آن مفهوم و تصویری را که در اجرا به وقوع پیوسته است

بسط دهد؛ یعنی تحلیلی به دست دهد یا فضایی را برای شرکت‌کنندگان مفهومی کند. پس با این رویکرد، می‌توان هنر ویدئوآرت را «بیانیۀ اجرا» نامید

ویدئوآرت را به این شکل تصور کنید: پازلی کامل‌شده از تصویری را مجسم کنید که

در زاویۀ دید هنرمند قرار گرفته است. پازل به هم می‌ریزد و در ویدئو به تصویر کشیده می‌شود.

تک‌تک تکه‌های پازل همان کنش‌هایی‌اند که با حرکت اجراگر تکمیل می‌شوند،

اما به یاد داشته باشید که این اجراگر است که کنش‌های تصویری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد

از عناصر دیگر ویدئوآرت فنّاوری است. ویدئوآرت ارمغان فنّاوری است،

زیرا، با استفاده از فنّاوری‌های روز، می‌توان تصاویری انتزاعی را خلق کرد

که در هنر اجرایی نمی‌توان به آن‌ها دست یافت. خلق فضاهای عینی و ذهنی،

بدون دکور فیزیکی و تنها با بهره‌گیری از تصاویر و فیلم‌های ضبط‌شده،

هنرمندان را از فضاسازی برای مخاطبان بی‌نیاز می‌کند و خلق فضاهای حجیم و پویا را به‌راحتی ممکن می‌سازد

و دنیای فریم ها از این قاعده مستثنا نیست

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نویسنده

دنیای فریم ها
مدیر سایت استدیو دنیای فریم ها - فیلم بردار - عکاس - تدوینگر- انیماتور - طراح