چطور در نوشتن خلاق باشیم؟
شناسه پست: 3184
بازدید: 136

چطور در نوشتن و نویسندگی خلاق باشیم؟

مهم ‌ترین قدم برای نویسندگی، و چطور در نوشتن خلاق باشیم مطالعه‌ بسیار است اما آنچه پس از مطالعه،

برای رسیدن به نتیجه‌های عملی اهمیت دارد، نوشتن، نوشتن و نوشتن است.

طبق آمار، افزایش ایجاد کارگاه‌های نویسندگی و نویسندگی خلاق در کشورهای اروپایی،

امریکا و سایر کشورها از نیمه‌ی دوم قرن بیستم، و همین طور رونق کارگاه‌های داستان نویسی

از اوایل دهه‌ی هفتاد شمسی در ایران نشانه‌ی جهت دار کردن امر نوشتن کاربردی بوده است،

همگان بر این باورند که گام اول و بنیادین نویسندگی برآمده از مطالعه و کتاب‌خوانی است.
مهم‌ترین پیش فرض برای نویسندگی، مطالعه‌ی بسیار و خواندن شاهکارهای ادبی است.

اما آنچه پس از مطالعه برای حصول نتیجه‌های عملی نوشتن، رخ می‌نُماید، نوشتن و نوشتن و نوشتن است.

ارتباط دوطرفه نوشتن با ناخودآگاه

نوشتن پیش از پیاده شدن بر صفحه‌ی سفید کاغذ، از هزارتوی ذهن و دنیای درون ما می‌گذرد.

اگر برای نوشتار ِ احتمالی‌مان جهانی ویژه با مشخصاتی معلوم فرض بگیریم،

باید گفت این جهان پیش از آنکه روی کاغذ جلوه کند در ذهن‌مان ترسیم شده است.

در اینجا پای “ناخودآگاه” به میان کشیده می‌شود. امر نوشتن با “ناخودآگاه” از این حیث ارتباطی دو طرفه و تنگاتنگ دارد.

در نوشتن خلاقانه‌ی شهودی ما بیشترین سرمایه‌گذاری را روی بخش ناخودآگاه می‌کنیم.

ناخودآگاه بستر اصلی رویدادهای نوشتارِ احتمالیِ اوست.

یکی از مهم‌ترین تمرین‌ها در نگارش شهودی این است که نوآموزان باید چشم‌های خود را ببندند

و به موضوعی که از پیش تعیین شده است به صورت نمایشی/تصویری بیندیشند.

در این تمرین سعی می‌شود قوه‌ی ناخودآگاه تقویت شود، با این توضیح که نویسنده باید

در سکوتی مطلق به تصاویرِ موجود در متنی که قرار است بنویسد فکر کند.

این تصاویر ممکن است ارتباط مشخصی با موضوع تعیین شده نداشته باشد

اما آنها باید تلاش کنند به آن تصاویر شاخ و برگ بدهند و در صدد گسترش آن بربیایند.

چطور در نوشتن خلاق باشیم؟

جای نوشتن (عینی) و جای نوشتن (ذهنی)

تقریبا در تمام کتاب‌های درباره‌ی چطور در نوشت خلاق باشیم روی محل نوشتن تاکید فراوان شده است.

این محلِ ویژه که یقینا محلی است که نویسنده در آن آرامش پیدا می‌کند،

ذهن او را نسبت به امر نوشتن شرطی می‌کند. به عبارت دیگر وقتی نویسنده در آن محل قرار می‌گیرد

گویی آماده است تا متن جدیدی تولید کند. در واقع ممکن است محیط ایده‌آل

به طور خودکار قوه‌ی نگارش‌تان را به جنب و جوش وا دارد.” اما در باب تحقق چنین شرایطی ممکن است

با مشکلاتی مواجه شویم. موانعی احتمالی به اشکال مختلف ممکن است ما را از این شرایط دور کند،

در صورتی که محل نوشتن پیش شرط نگارشِ شهودی است.

نکته‌ی الزامی در این باب آنکه، باید توجه داشت که این مبحث با مسئله نوشتن خلاق، اشتباه نشود.

برای خواندن توضیحات تفصیلیِ موانع نوشتن – یعنی موانع ذهنی و عینی-

از جمله وسواس‌ها یا کمال‌گرایی در بخش ذهنی و مدیریت زمان یا مکان مناسب در بخش عینی می‌توانید

به کتاب‌های “چگونه در ۲۱ روز فیلمنامه بنویسیم” و “نویسنده شدن” رجوع کنید

و در باب نوشتن خلاق می‌توان به کتاب‌هایی نظیر “چگونه خلاقانه بنویسیم”، “نوشتن خلاق”، “تکنیک

حل خلاق مسئله”، “خلاقیت و نوآوری در همه حال” و “تکنیک‌های فیلمنامه نویسی” رجوع کرد.
پس از حصول شرایط محل نوشتن یا جای نوشتن (عینی) می‌توان برای سفر ذهنی آماده بود.

مقصد بعدی یا کارگاه بعدی نوشتن مأمن ذهنی مولف برای نوشتن است؛

جایی که در آن ذهنی نویسی و سفر خیالی انجام می‌پذیرد.
دو گام اول نوشتن به طریق شهودی را باید چنین عنوان کنیم: انتخاب محلی خارج از مزاحمت‌ها

و موانع بیرونی که سکوت و آرامش در آن حکم‌فرماست (بی شک کلاس درس هم می‌تواند

یکی از این کارگاه‌های نوشتن باشد)، و بعد از آن تمرکز حواس، نفس کشیدن عمیق و پس از تنفسِ آرام و شمرده.

چطور در نوشتن خلاق باشیم؟

تقویت نیروی تخیل

آنچه در نوشتن به طریق شهودی اهمیت دارد بهره گیره از قوه‌ی تخیل است.

در پرنوسانترین تمرین‌ها برای تقویت این نیرو، پیشنهاد می‌شود نویسندگان در فضایی مطلوب

و آرام با چشم‌هایی بسته به ذهن‌شان اجازه دهند نسبت به موضوعی از پیش تعیین شده تصاویر فزاینده ای خلق کنند.

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش هایی که در این زمینه استفاده می‌شود،

بهره گیری از روش ذخیره‌ی عاطفی است که متداول بازیگران تئاتر است.
برای به وجود آمدن شرایط مطلوب برای نوشتن به این طریق، می‌توان کارآموزان را در فضایی طبیعی قرار داد.

مثلا برای نوشتن موضوعاتی با محوریت طبیعت به اردو رفت و کلاس را در مکانی طبیعی دایر کرد.

تمرین‌ها و اجراهای پشت سر هم، ذهن‌ها را مستعد و آماده‌ی نگارش شهودی می‌کند.

به یاد داشته باشیم هر چه نویسندگان در نوشتن پافشاری نمایند، مالک ذهن ورزیده‎‌تری و پویا تری خواهند بود.

نویسنده

دنیای فریم ها
مدیر سایت استدیو دنیای فریم ها - فیلم بردار - عکاس - تدوینگر- انیماتور - طراح